5.7.2015

Päivitystä Papanavaarasta

Hei taas! En lupaa että alkaisin vieläkään aktiivisesti blogia päivittään, mutta haluan nyt kirjoittaa tämmöisen "välipäivityksen" Papanavaaran menosta. :) Elämä on siis jatkunut neljän kanin voimin, Tamine, Hande, Bianka ja Vanttu. Ongelmia on edellisen päivityksenkin jälkeen ollut. :(


Handen eläinlääkärireissu

Kaksi viikkoa sitten Hande tuli yhtäkkiä tosi kipeän oloiseksi, ja tajusin että se johtui niistä sen pissavaivoista, ne oli pahentuneet tosi pahaksi. Handella on ollut jo kauan semmoista kroonista ongelmaa virtsaamisen kanssa, johon antibiootit ei ole auttanut. Eläinlääkärillä on taidettu käydä 2-3 kertaa tuon vaivan takia, eikä mikään oikeen ole auttanut, eikä eläinlääkärit ole alkaneet tekeen mitään operaatioita. Oon sitten vaan yrittänyt hoitaa vaivaa ruokavalion muutoksilla..

No, kun tilanne meni tosi vakavaksi, mun täytyi silloin sunnuntaina soittaa Oulaisten eläinlääkärin päivystykseen, jossa Hande sai nesteytystä, antibioottia, kipulääkettä ja Primperania. Näistä ei kuitenkaan ollut helpotusta Handen oloon, ja mun täytyi heti maanantaiksi varata aika Oulun eläinklinikalle tarkempaa tutkimusta varten. Heillä oli päivä melkein täynnä, ja saimme ajan vasta 20.30. Handesta otettiin siellä röntgenkuva. Todettiin että rakko on ihan täynnä sakkaa, joka ei sieltä itsestään voi tulla pois. Mulle kerrottiin vaihtoehdot: voidaan tehdä leikkaus samantien, mutta joudun maksamaan siitä päivystyksen hinnan koska kello oli silloin jo yli 21. Toinen vaihtoehto oli varata aika seuraavalle päivälle ja tulla uudestaan 100km eläinlääkäriin ja nukuttaa Hande uudestaan. Tiesin tilanteen vakavuuden, joten halusin leikkauksen heti, makso mitä makso.. Selvis sitten etten voi saada maksua laskulle, vaan se oli maksettava heti (edellisestä laskusta oli nimittäin yksi erä maksamatta). Itkun kans sitten aloin selvitteleen mistä revin semmoisen määrän rahaa.. Kävi jopa mielessä että kuin paljon halvempi olis lopetus, mutta en halunnut antaa periksi kun tiesin että vaivan voi hoitaa. Onneksi sain kuitenkin rahat kasaan. Mutta kyllä kirosin mielessäni kuin kalliita nää kanit sitten kuitenkin on... Leikkaus päivystyksessä tuli siis maksaan reilut 500e.

Ja luojan kiitos leikkaus sujui hyvin. Hande alkoi lähes heti nukutuksesta toivuttuaan syömään ja juomaan, joka oli tietenkin se paras merkki. Kipeähän se vielä oli... Mutta nyt, kaksi viikkoa tapahtumien jälkeen Hande voi jo oikein hyvin, leikkaushaavakin on hyvin parantumassa. :) Ainoa pelko on enään vaivan uusiutuminen. Olen taas koittanut tehdä kaikkeni ennaltaehkäistäkseni sitä.. Hande ei esim. saa enään pellettejä ollenkaan, ainoastaan tuoreruokaa ja heinää. Olen myös antanut herkkuna päivittäin kurpitsansiemeniä, joista olen lukenut olevan hyötyä. Veden saantia olen koittanut myös lisätä eri keinoin. Nyt vaan toivotaan parasta. :)


Vanttu

Koska meillä nyt on tää uusi vauvelikin, niin pitäähän mun siitäkin kertoa jotain. :D Vanttu on kasvanut jo isoksi pojaksi, hän on nyt 4kk. Oon jotenkin niiin onnellinen siitä, että valitsin juuri tämän rodun, ja että olen juuri tämän kanin saanut omakseni. Vanttu on ihan mahtava persoona!

Välillä haaveilin jostain isosta löppänästä kanista, mutta sitten jostain syystä jälleen kerran päädyin tämmöiseen iloiseen, ylienergiseen, hössöttäjäpupuun. :D Ja koska Vanttu on otettu senkin takia, että siitä tulee Biankan kaveri, oon yllättynyt iloisesti kun oon tajunnu että ne on tosi paljon samanlaisia luonteeltaan. Vanttu on kyllä ollu mun päivien pelastus nyt, sille saa kokoajan nauraa ja se on niin ihanan seurallinen. :)


1 kommentti:

LottaEmiliah kirjoitti...

Kauheita summia eiläinlääkäriin voikin mennä, mutta mitä sitä ei rakkaiden jänöjensä puolesta tekisi :-) Meidän täytyi lähteä sunnuntai yöllä päivystävään eläinlääkäriin kania lopettamaan, mikä olisi maksanut 180€, mutta kani kuolikin jo matkalla eikä ell sitten laskuttanut mitään kanin kuolleeksi toteamisesta..

Aivan hurjan suloinen tuo Vanttu ! Itsekin haaveilen aina toisinaan lempeästä pörröisestä jätistä (tai ainakin vähän isommasta pupusesta), mutta silti meillekin muutti pieni hermeliini tyttö, jonkalaiseen touhottajaan en olekaan vielä aikaisemmin törmännyt :-D


http://kuikutus.blogspot.fi

Lisää luettavaa: